انرژی تجدیدپذیر, انرژی خورشیدی, دسته‌بندی نشده

برق خودتامین خورشیدی در قالب برق امید

بر اساس مصوبه (شماره ۶۲۴۲۴/ ت ۵۷۹۶۸ ه مورخ ۹۹/۰۶/۰۴) هیئت محترم وزیران درخصوص برق امید، مشترکین خانگی صنعت برق در قالب سه دسته کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف دسته‌بندی می‌شوند، بر اساس اهداف طرح مذکور مقرر است انتقال مصرف برق از بخش غیرمولد خانگی به بخش مولد صنعتی انجام پذیرد. با الگوی ترسیم شده در مصوبه فوق‌الذکر مشترکین کم مصرف مشمول تخفیف ۱۰۰% و مشترکین پر مصرف مشمول جریمه ۱۰% خواهند شد. بدیهی است مشترکین خوش مصرف در بازه الگوی مصرف انرژی، مبلغی معادل تعرفه هزینه انرژی پرداخت می‌کنند. براساس مصوبه مذکور برای ایجاد انگیزه در مشترکین پرمصرف برای اصلاح الگوی مصرف و مدیریت مصرف انرژی استفاده از دو مکانیزم بهینه‌سازی مصرف انرژی یا توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر پیشنهاد شده است. مطابق ابلاغیه وزیر محترم نیرو درخصوص دستورالعمل اجرایی آن (به شماره ۹۹/۳۰۹۹۴/۲۰/۱۰۰ مورخ ۹۹/۰۷/۲۳) ساتبا به نمایندگی از وزارت نیرو مسئولیت کاهش مصرف انرژی از طریق توسعه سامانه‌های خورشیدی کوچک مقیاس خانگی را برعهده دارد. مدل تامین مالی مدنظر ساتبا استفاده از امکانات حمایتی یارانه سود تسهیلات می‌باشد.

[ts_button link=”https://greenvolt.ir/wp-content/uploads/2021/02/مصوبه-هیات-وزیران.pdf”]مصوبه هیات وزیران[/ts_button]
[ts_button link=”https://greenvolt.ir/wp-content/uploads/2021/02/دستورالعمل-اجرایی-وزیر-نیرو-در-زمینه-برق-امید.pdf”]دستورالعمل اجرایی وزیر نیرو در زمینه برق امید[/ts_button]

طرح یارانه سود تسهیلات و وجوه اداره شده
تعریف: به منظور ایجاد انگیزه در راستای انجام اقدامات هزینه بر بهینه سازی مصرف انرژی با اعطای تسهیلات مالی به مصرف کنندگان انرژی، طرحی یارانه سود تسهیلات و وجوه اداره شده، برای کاهش شدت انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی به شماره طبقه بندی ۴۰۶۱۸۰۰۵ در برنامه های سنواتی توسعه کشور تبیین شده است.
در مدل یارانه سود تسهیلات طرح های پیشنهادی پس از ارزیابی توسط کارشناسان، درکارگروه ذیربط ارائه می گردد، پس از بررسی و متناسب با میزان اثر بخشی حاصل از اجرای طرح مقدار و نوع حمایت مالی مشخص می گردد که تمام یا بخش اعظمی از سود وام دریافتی پرداخت می گردد.
کارگروه: متشکل از نمایندگان وزارت نیرو – ساتبا ( رئیس) وزارت صنایع و معادن، وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور
روش اجرا: از طریق بکارگیری شرکت های خدمات انرژی تجدید پذیر (RESCO)، نسبت به ایجاد همکاری در جهت نصب پنل های خورشیدی در محل مصرف (پشت بام یا محوطه) در نزدیکترین سایت به آن اقدام می گردد.
نحوه تامین منابع مالی: جهت اجرایی نمودن طرح، مشترک نسبت به اخذ وام بانکی با هماهنگی شرکت توانیر اقدام می نماید و بخش اعظمی از سود وام به عنوان یارانه سود تسهیلات پرداخت می گردد.

[ts_button link=”https://greenvolt.ir/wp-content/uploads/2021/02/آیین‌نامه-نحوه-هزینه-اعتبارات-طرح-یارانه-سود-تسهیلات-و-وجوه-اداره-شده.pdf”]آیین‌نامه نحوه هزینه اعتبارات طرح یارانه سود تسهیلات و وجوه اداره شده[/ts_button]

مزایای استفاده از پنل‌های خورشیدی

مشترکین محترم در صورت تمایل به استفاده از سامانه‌های خورشیدی کوچک می‌توانند از مزایای طرح یارانه سود تسهیلات استفاده نمایند.

  1.  برای نصب و اجرای مولد‌های خورشیدی کوچک مقیاس در قالب طرح برق امید بمیزان هزینه اجراء، متقاضی برای دریافت وام به بانک معرفی می‌گردد شایان ذکر است هر مشترک تنها می‌تواند یکبار از مزایای این طرح استفاده نماید.
  2. سود وام دریافتی تا سقف ۲ میلیون تومان توسط وزارت نیرو از طرح یارانه سود تسهیلات پرداخت می‌شود.
  3. با نصب هر سامانه ۰/۵ کیلوواتی خورشیدی مقیاس کوچک به طور متوسط ماهیانه ۷۵kwhبرق تولید می‌گردد که این میزان در تابستان بیشتر از این مقدار است و به طور مستمر منجر به کاهش هزینه‌های مصرف برق مشترک می‌گردد.
  4. بازپرداخت تسهیلات دریافتی در طی ۳ سال صورت می‌پذیرد. (این بازپرداخت تنها شامل اصل وام می‌باشد، سود وام قبلا توسط وزارت نیرو و از طریق یارانه سود تسهیلات پرداخت می‌گردد.)

سایر ملاحظات و مزایا

  • داشتن فضای کافی حدود ۴ مترمربع بدون سایه لازم است (می‌تواند بعنوان سایه‌بان کولر آبی استفاده گردد).
  • بدیهی است پس از پایان بازپرداخت اقساط وام بانکی، مشترک صاحب یک مولد برق خورشیدی کوچک مقیاس خواهد بود که از مزایای کاهش هزینه های برق مصرفی خود به صورت مستمر استفاده خواهد نمود.
  • استفاده از مولد برق خورشیدی کوچک مقیاس علاوه بر کاهش برق مصرفی منجر به کاهش آلاینده‌های زیست محیطی در راستای صیانت از منابع انرژی برای نسل‌های آینده می‌باشد.
[ts_single_image img_id=”1223″ img_size=”full”]

منبع :

http://www.satba.gov.ir/

سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *