انرژی خورشیدی

روش های بکارگیری سیستم های فتوولتائیک

سیستم های فتوولتائیک از نظر اتصال به شبکه قدرت به دو دسته سیستم های متصل به شبکه (On-grid) و سیستم های مستقل از شبکه (Off-grid) تقسیم می شوند.

سیستم های متصل به شبکه

سیستم های فتوولتائیک همگام با شبکه برق برای تامین توان الکتریکی کار می کند. در این سیستم ها از واحد کنترل و تنظیم توان Power control unit استفاده می شود که توان DC را به AC با ولتاژ و فرکانس شبکه سراسری برق تبدیل و به طور خودکار انتقال توان در سیستم را کنترل می کند.یک پنل توزیع کننده توان خروجی آرایه ها را به سمت بار های AC هدایت می کند. اگر توان تولیدی در سیستم بیش از توان مورد نیاز باشد ، توان اضافی را به شبکه برق منتقل می کند و اگر توان بارها بیش از توان تولیدی بود،توان اضافی را از شبکه برق به بار ها می رساند.

سیستم های مستقل از شبکه

برای تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز مناطق دور از شبکه سراسری برق و جلوگیری از گسترش بیش از حد آن،می توان سیستم های فتوولتائیک مستقل از شبکه را به کار برد.در این روش می توان انرژی الکتریکی مورد نیاز را با استفاده از پنل های فتوولتائیک و سیستم های ذخیره کننده و کنترل کننده ی به نسبت ساده تامین کرد.

بازه توانی این سیستم از چند وات تا چندین مگاوات قابل نصب و راه اندازی است و می تواند به عنوان یک واحد نیروگاهی با طول عمر مناسب، در حدود 25 سال با قابلیت اطمینان بالا برای تامین برق مورد نیاز به کار برد.

از جمله مزایایی که در رشد و توسعه این سیستم ، به ویژه در مناطق محروم و دور از شبکه نقش عمده و بسزایی دارد، آن است که به شبکه سراسری و تعمیر و نگه داری نیازی ندارد،مشکلات سوخت و سوخت رسانی ندارد،به ویژه در مناطقی که دسترسی به آنها مشکل است و همچنین طول عمر مناسب آن به عنوان یک واحد نیروگاهی است.

کاربرد این نوع نیروگاه ها، تامین برق خانه های مسکونی، تامین برق تجهیزات مخابراتی و مهندسی، چادر های عشایری، کلبه های روستایی و به طور کلی تامین نیاز الکتریکی مناطقی است که از شبکه سراسری برق ندارند و یا از شبکه سراسری دور هستند.توسط این سیستم ها می توان نیاز اولیه مانند روشنایی ، یخجال، تلویزیون و دیگر تجهیزات مهندسی را تامین کرد. این نوع سیستم ها قادرند توان مورد نیاز مصرف کننده را به طور کامل و مستقل از شبکه سراسری برق تامین کنند.

متن برگرفته از کتاب انرژی های خورشیدی انرژی پاک آینده از مجید زندی و مریم امیر حسینی

[ts_button link=”https://greenvolt.ir/product/%d8%a7%d9%86%d8%b1%da%98%db%8c-%d8%ae%d9%88%d8%b1%d8%b4%db%8c%d8%af%db%8c-%d8%a7%d9%86%d8%b1%da%98%db%8c-%d9%be%d8%a7%da%a9-%d8%a2%db%8c%d9%86%d8%af%d9%87/” text_color=”#ffffff” bg_color=”#7b9db7″ bg_color_hover=”#1e73be” target=”_blank” size=”medium”]مشاهده کتاب[/ts_button]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *